Πολυγραμματισμοί - 8η Εβδομάδα
Με την πάροδο των χρόνων, την ανάπτυξη των τεχνολογιών και την ύπαρξη πολλών και διαφορετικών τρόπων επικοινωνίας αλλά και λόγω της αυξανόμενης γλωσσικής και πολιτισμικής πολυμορφίας της εποχής μας, δημιουργήθηκε η ανάγκη να ξεφύγουμε από τον απλό γραμματισμό και να περάσουμε στον πολυγραμματισμό.
Η έννοια του πολυγραμματισμού αναφέρεται στην ανάπτυξη ικανοτήτων και δεξιοτήτων απαραίτητων για την κατανόηση κειμένων που συνδυάζουν διαφορετικά μέσα για την παραγωγή νοήματος (οπτικός, γλωσσικός, ηχητικός) και λόγων που παράγονται σε πολυμορφικά και πολυπολιτισμικά κοινωνικά περιβάλλοντα, σε ειδικά συγκείμενα, καθώς και την ικανότητα χρήσης όχι μόνο αλφαβητικών αλλά και πολυτροπικών αναπαραστάσεων.
Σκοπός της εκπαίδευσης θα πρέπει να είναι να έρθουν οι μαθητές σε επαφή και με άλλες πηγές εκτός της γλωσσικής.
Οι διδακτικές τεχνικές που θα καλλιεργήσουν τους πολυγραμματισμούς είναι:
- Η εγκαθιδρυμένη μάθηση. Η μάθηση που προέρχεται μέσω της εξοικείωσης των παιδιών με διάφορα είδη λόγου που συναντούν στην καθημερινότητά τους.
- Η στοχευμένη διδασκαλία που βασίζεται σε ξεκάθαρους στόχους.
- Η καλλιέργεια κριτικής σκέψης που επιτυγχάνεται μέσω της κριτικής παρουσίασης πληροφοριών και της
- Η εφαρμογή της μάθησης (μετασχηματισμός) που βοηθά τα παιδιά να αξιοποιήσουν τις γνώσεις του σχολείου στο πραγματικό περιβάλλον και στην μετέπειτα ζωή τους.
Η γνώση λοιπόν στις μέρες μας έχει πολλές μορφές και επομένως οι μαθητές πρέπει να είναι εφοδιασμένοι με δεξιότητες και πρακτικές ενός παγκοσμιοποιημένου και πολιτικά διαφορετικού κόσμου και οι αρχές που ακολουθεί το σχολείο να αποσκοπούν στον εκπαιδευτικό πλουραλισμό και την αξιοποίηση όλων των πηγών γνώσεων.
Βιβλιογραφία
Cope, W., & Kalantzis, M. (2009, August). “Multiliteracies”: New Literacies, New Learning. Pedagogies: An International Journal, 4(3), 164-195. doi:10.1080/15544800903076044
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου