Μελέτη περίπτωσης - 6η Εβδομάδα


Μελέτη περίπτωσης αξιοποίησης των ΤΠΕ στη Γεωγραφία Στ  τάξης του Δημοτικού Σχολείου

Στόχος
Η υλοποίηση εκπαιδευτικών παρεμβάσεων με τη χρήση δύο λογισμικών και η αποτίμηση της αποτελεσματικότητάς τους.

Συνοπτική παρουσίαση των σταδίων παρέμβασης
Η παρέμβαση αποτελείται από τα εξής στάδια:
  1.  Διεξαγωγή έρευνας για την ανίχνευση των πρότερων αντιλήψεων των μαθητών για το θέμα
  2. Πραγματοποίηση διδακτικών παρεμβάσεων με χρήση λογισμικών σχετικών με την Γεωγραφία (ΓΑΙΑ και Λογισμικό του Π.Ι.).
  3. Διεξαγωγή τελικής έρευνας με τους ίδιους μαθητές και με τα ίδια εργαλεία της αρχικής έρευνας για να διερευνηθεί η αλλαγή των αντιλήψεων.  
  4. Επεξεργασία δεδομένων
  5. Ανάλυση και σύγκριση αποτελεσμάτων πριν και μετά την υλοποίηση.


Ερευνητικό ερώτημα
   Ποια η συμβολή της αξιοποίησης ενός λογισμικού στην αλλαγή των αντιλήψεων των μαθητών της Στ Δημοτικού για τη Γη ως ουράνιο σώμα;

Δείγμα
20 Μαθητές Στ τάξης

Εργαλεία συλλογής δεδομένων
Ερωτηματολόγιο και συνέντευξη. Οι ερωτήσεις εστιάζουν σε πτυχές του συγκεκριμένου θέματος του μαθήματος της Γεωγραφίας. Συγκεκριμένα αφορούν το ηλιακό σύστημα, το σχήμα και τις κινήσεις της Γης. Οι ερωτήσεις είναι ανοιχτού και κλειστού τύπου.

Αποτελέσματα
Η χρήση λογισμικών στην διδασκαλία της Γεωγραφίας είχε ως αποτέλεσμα:
·         Την βελτίωση της επίδοσης των μαθητών.
·         Οι προσομοιώσεις, οι πολλαπλές αναπαραστάσεις και η μεγάλη διαδραστικότητα των λογισμικών συνέβαλλαν στην καλύτερη κατανόηση της γνώσης
·         Την μεγάλη βελτίωση στις απόψεις των μαθητών και μεταστροφή τους προς την επιστημονικά αποδεκτή άποψη σχετικά με το φαινόμενο της εναλλαγής μέρας – νύχτας και το φαινόμενο εναλλαγής των εποχών.   

Συμπεράσματα
·         Η παρέμβαση αντιμετωπίσθηκε με ενθουσιασμό.
·         Οι μαθητές περίμεναν με λαχτάρα το μάθημα και έδειχναν να έχουν εντυπωσιαστεί από το περιβάλλον των λογισμικών.
·         Τα λογισμικά βοήθησαν τους μαθητές να βελτιώσουν τις αρχικές αντιλήψεις τους.
·         Η επίδοση των μαθητών επηρεάστηκε θετικά με την χρήση των λογισμικών.
·         Η αποτελεσματικότητα των λογισμικών έχουν πλεονεκτήματα έναντι των παραδοσιακών μεθόδων διδασκαλίας που οφείλονται στη χρήση προσομοιώσεων και μικρόσκοσμων δηλαδή στην χρήση μοντέλων.  
·         Ένα λογισμικό μπορεί να χρησιμοποιηθεί με διαφορετικούς τρόπους ανάλογα με τον σχεδιασμό της παρέμβασης
·         Ο σχεδιασμός αποτελεί βασικό παράγοντα για το εάν ο εκπαιδευτικός θα καταφέρει να μετατρέψει το λογισμικό σε δυναμικό εργαλείο που θα προωθήσει την διαδικασία της μάθησης
·         Οι ΤΠΕ δεν αποτελούν λύση για τα προβλήματα της μαθησιακής διαδικασίας, αποτελούν όμως ένα εργαλείο το οποίο με την κατάλληλη χρήση μπορεί να χρησιμοποιήσει δημιουργικές προσεγγίσεις στην εκπαίδευση και να οδηγήσει στην κατανόηση της επιστημονικής γνώσης.



ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Μανώλη (2011). Μελέτη περίπτωσης αξιοποίησης των ΤΠΕ στη Γεωγραφία Στ τάξης του Δημοτικού Σχολείου. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 6, .

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Τεχνολογίες και Γραμματισμός στον 21ο αιώνα - 7η Εβδομάδα

Αξιολόγηση Δεξιοτήτων Γραμματισμού - 12η Εβδομάδα

Τεχνολογίες και Μάθηση στο Σχολείο - 9η Εβδομάδα