Αξιολόγηση Δεξιοτήτων Γραμματισμού - 12η Εβδομάδα
Σήμερα που οι τεχνολογίες έχουν μπει για τα καλά στις ζωές όλων μας και που αναπτύσσονται συνεχώς με ραγδαίους ρυθμούς, ο άνθρωπος δεν αρκεί να είναι απλά εγράμματος για να μπορέσει να ανταποκριθεί σε αυτή την συνεχόμενη εξέλιξη και αλλαγή. Στόχος του κάθε ανθρώπου πλέον είναι να είναι "ψηφιακά εγράμματος".
Πρέπει λοιπόν το άτομο να αναπτύξει κάποιες δεξιότητες ώστε να επιτύχει τον "ψηφιακό γραμματισμό".
Σύμφωνα με τους Alkali και Amichai-Hamburger (2004) ο ψηφιακός γραμματισμός εμπερικλείει τα παρακάτω χαρακτηριστικά τα οποία πρέπει να αξιολογηθούν ώστε να πούμε ότι κάποιος είναι ψηφιακά εγράμματος.
1. Εικονικός Γραμματισμός: είναι η ικανότητα του ατόμου να αντιλαμβάνεται πληροφορίες που παρέχονται μέσω εικόνας, γραφικών, πολυτροπικών κειμένων. Για παράδειγμα στα ψηφιακά παιχνίδια όλες οι πληροφορίες, οδηγίες κλπ παρέχονται μέσω εικόνας, συμβόλων και γραφημάτων, επομένως η κατανόηση αυτών συνεπάγεται την κατάκτηση της ικανότητας του ψηφιακού γραμματισμού.
2. Ψηφιακή αναπαραγωγή: η ικανότητα σύνθεσης νέου ψηφιακού περιεχομένου (κείμενο, εικόνα, ήχος) αξιοποιώντας τις προϋπάρχουσες γνώσεις και τις διαθέσιμες πληροφορίες. Μέσα από την ανάθεση στους μαθητές μας της δημιουργίας ενός βίντεο ή μιας ψηφιακής παρουσίασης μπορούμε να αξιολογήσουμε την ικανότητα αυτή.
3. Ικανότητα δικτύωσης: η ικανότητα για αποτελεσματική και ασφαλή πλοήγηση στο διαδίκτυο. Η δεξιότητα αυτή μπορεί να μετρηθεί με την ανάθεση ενός project όπου οι μαθητές θα αναζητούν πληροφορίες στο διαδίκτυο με ευολία , άνεση και ασφάλεια, χωρίς να αποπροσανατολίζονται στις πολύπλοκες διαδρομές.
4. Πληροφοριακός γραμματισμός: η ικανότητα αναζήτησης και κριτικής αξιολόγησης της ποιότητας, εγκυρότητας και αξιοπιστίας των πολυμεσικών πληροφοριών που υπάρχουν στο διαδίκτυο. Η δεξιότητα αυτή μπορεί να εντοπισθεί με το να δοθούν στους μαθητές έγκυρες και μη έγκυρες πηγές στο διαδίκτυο και να κλιθεί με κριτική σκέψη να τις αξιολογήσει και να τις κρίνει ως προς την αντικειμενικότητα, τις προκαταλήψεις, τον ρατσιμσό που ενδεχομένως να τις διέπει.
5. Κοινωνικός γραμματισμός: η ικανότητα του ατόμου να επικοινωνεί και να συνεργάζεται με άλλους μέσα σε ψηφιακά περιβάλλοντα. Η δεξιότητα αυτή μπορεί να αξιολογηθεί με την ανάθεση ενός συνεργατικού project με χρήση εργαλείων Web2.0 όπως είναι το Wiki.
Βιβλιογραφία:
Alkali, Y. E., & Amichai-Hamburger, Y. (2004). Experiments in digital literacy. CyberPsychology & Behavior, 7(4), 421-429.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου